Trafo yağının geri kazanımı, atık kirliliğiyle mücadelede güçlü bir araçtır. Dünyada her yıl şaşırtıcı miktarda atık yağ üretiliyor. Ne yazık ki, pek çok ülke bu tür atıkların işlenmesi konusunda henüz sağlam politikalar oluşturmamıştır; bu nedenle, çok fazla petrol toprağa veya su kütlelerine dökülmekte ve birden fazla şekilde onarılamaz zararlara neden olmaktadır. Öncelikle su kütlelerindeki atık yağlar bitki ve hayvanları öldürerek tüm ekosistemi yaşanmaz hale getiriyor. İkincisi, atık yağ, insanları etkileyen kanserojen maddeler içermektedir. Petrol ürünleri çok yavaş ayrışır; Çevre atık yağa ne kadar uzun süre maruz kalırsa, sonuçları da o kadar ağır olur. Transformatör yağının doğru şekilde geri kazanılması veya imha edilmesi önemlidir.
Trafo yağı üretim süreci
Öncelikle transformatör yağı üretim sürecine bakalım. Bu inceleme, transformatörlerin içindeki izolasyon sıvısında meydana gelen süreçleri ortaya koymaktadır.
Günümüzde transformatörlerde kullanılan yağların çoğu mineral olmakla birlikte sentetik yağlar da kullanılabilmektedir. İlki, atmosferik basınçta kaynama noktası 300 ila 400°С olan ham petrol damıtıklarından yapılır. Bu distilatların basitçe ekstrakte edilmesi yeterli değildir çünkü bunlar, yağın oksidasyon stabilitesini ve dielektrik dayanımını azaltan birçok madde içerir. En sorunlu malzemelerden bazıları asfalt ve reçine, kükürt ve nitrojen bileşikleri ve doymamış hidrokarbonlardır. Bunları gidermek için damıtıklar ayrıca sülfürik asitle işlenir ve ardından alkali ile nötralizasyon yapılır. Transformatör yağının korona deşarjında dağılım faktörü, higroskopisite ve gaz direnci ile ilgili gereksinimler genellikle ortalamanın üzerindedir. Distilatların özel adsorban ortamlarla işlenmesiyle gerekli kalite elde edilir.
Bu nedenle transformatör yağı üretim prosesi, ham petrolden gerekli distilatların çok aşamalı damıtma yoluyla çıkarılmasını ve sülfürik asit ve adsorbanlarla saflaştırılmasını içerir. Transformatör yağının geri kazanımı ancak orijinal yağın kalitesinin iyi olması durumunda mümkündür.
Transformatör yağının bozulmasının nedenleri
Trafo yağı hem nakliye ve depolama sırasında hem de işletme sırasında kalitesini kaybeder. Ortamdan gelen toz, su ve gazlar, depolanırken veya yağın taşınması sırasında yağa karışır. Üreticiden yeni alınmış yağın bile elektrikli ekipmanlarda kullanılmadan önce sıklıkla saflaştırılması ve gazdan arındırılması gerekir.
Bir dizi olumsuz faktör, transformatör yağını çalışırken etkiler: güçlü elektromanyetik alan, nem, atmosferik oksijen, sargı arızaları vb. Bunlar, yalıtım sıvısının oksidasyonuna ve performansın düşmesine neden olur; yağ artık enerji verilen bileşenleri ekipmanın geri kalanından ayıramaz, ısı dağılımı ve katı yalıtımın nemden korunması da zarar görür. Transformatörün bozulmuş yağla çalıştırılması hasara, arızalara, maliyetli onarımlara ve arıza sürelerine neden olabilir.
Bu tür sonuçları önlemenin iki yolu vardır: zamanında yağ değişimi veya transformatör yağının geri kazanılması.
Trafo yağı değiştirme prosedürü
Transformatör yağı değiştirme prosedürünün gerçekleştirilmesi ihtiyacı, yağ örnekleri analiz edilerek belirlenir. Yağ parametrelerinin (asit sayısı, dielektrik dayanımı, dağılım faktörü vb.) standartların ve yönetmeliklerin sınırlarının dışında olması durumunda yağ değiştirilir veya geri kazanılır.
Trafo yağı değişim prosedürü oldukça uzundur. Transformatörün hacmine bağlıdır ve birkaç saat sürebilir. İlk olarak yağ, transformatörün alt kısmındaki özel bir açıklıktan boşaltılır. Bir sonraki adım, kalan eski yağı ve yaşlanmanın ürünlerini çıkarmaktır. Bunu yapmak için tank sıcak yağla yıkanır. Ancak o zaman transformatöre yeni yağ konulabilir. Daha yüksek gerilim transformatörleri, yağla doldurulurken vakum gerektirir.
Yıkama dahil transformatör yağı değiştirme prosedürünün bile yeni yağı kalan yabancı maddelerden koruyamayacağını unutmayın. Transformatörün tankı içindeki transformatör yağının geri kazanımının bu kadar iyi bir seçenek olmasının nedeni budur.
Trafo yağı arıtma sistemleri
Yağ arıtma ve yağ rejenerasyonu arasındaki fark açıktır. Saflaştırma, katı parçacıklar, su, gazlar vb. gibi yabancı maddelerin yağdan uzaklaştırılması anlamına gelir. Trafo yağı arıtma sistemleri hem ekipmanların doldurulması öncesinde izolasyon sıvılarının hazırlanması, hem de çalışma sırasında parametrelerinin iyileştirilmesi amacıyla kullanılmaktadır. Yağda bulunabilecek tüm kirletici maddeleri işlemek için evrensel bir yöntem yoktur, bu nedenle yağ arıtma ekipmanı bir dizi prosese dayanabilir: filtreleme, vakum ve ısıtma.
Filtrasyon, yağın yabancı maddeleri yakalayan gözenekli bariyerlerle donatılmış özel cihazlar (filtreler) aracılığıyla pompalanmasıdır. Transformatör yağı temizleme sistemleri genellikle her bir sonraki cihazın bir öncekinden daha ince olduğu bir dizi filtre içerir. Bu, filtreleme kalitesini artırır ve filtrenin değiştirilmesi gerekmeden önceki süreyi artırır.
Yağdan su ve gazı uzaklaştırmak için ısı ve vakum işlemi kullanılır. Suyun kaynama noktası yağın kaynama noktasından daha yüksektir ve ısıtma, su buharının uzaklaştırılmasını mümkün kılar. Vakum, suyun kaynama sıcaklığını daha da azaltır ve yağdaki gazları çıkarır.
Yağın yenilenmesi, saflaştırmadan daha eksiksiz bir süreçtir. Uzun süreli kullanımda yağ, yaşlanmayla ilişkili maddeleri biriktirir: ayrışma ürünleri, asitler, çamur, kullanılmış katkı maddeleri ve bunların yan ürünleri. Düzenli arıtma tüm bu safsızlıkları ortadan kaldıramaz. Transformatör yağı rejenerasyonu birkaç aşamadan oluşur:
- yabancı maddelerin (partikül madde, nem ve gaz) uzaklaştırılması;
- eskiyen ürünlerin (ayrışma ürünleri, asitler, çamur, zamklar vb.) seçici olarak uzaklaştırılması;
- Antioksidan katkı maddeleri ile stabilizasyon.
Transformatör yağının geri kazanımı ancak yağ rejenerasyon işlemleriyle mümkündür.
Transformatör yağı geri kazanımı için donatım
Transformatör yağının geri kazanımı, saflaştırmanın yanı sıra adsorpsiyon arıtmasını da gerektirir. Bu, bir adsorban katmanından süzülebilen veya alternatif olarak malzemeyle karıştırılabilen (adsorbanı yağdan ayırmak için daha sonra filtrasyonla) yağdan yaşlanan ürünleri yakalama yeteneğine sahip özel adsorban ortamının kullanılmasını içerir.
GlobeCore, transformatör yağının geri kazanımı için iki tür ürün geliştirmiştir: CMM-R ve UVR. İlki, doğrudan ünitenin içinde 300 defaya kadar yeniden kullanım için yeniden etkinleştirilebilen Fuller toprağını kullanıyor. Ayrıca CMM-R, transformatör açık veya kapalıyken doğrudan transformatöre bağlanabilir. Yağ döngüler halinde işlenebilir: kirlenmiş yağ üniteye girer, temiz yağ üniteden transformatöre döner. Yağ akışı, izolasyon sıvısı değiştirme prosedüründe düzenli yıkamayla giderilemeyen yağ eskime ürünlerini etkili bir şekilde yıkar. Ancak UVR üniteleri, ek ekipmanla yeniden etkinleştirilebilen farklı türde bir sorbent kullanıyor.
GlobeCore trafo yağı geri kazanım teknolojisinin avantajları:
- transformatör yağının tamamen yeni duruma getirilmesi;
- eski trafo yağı tekrar kullanılabilir;
- trafo yağı çok daha uzun süre kullanılabilir;
- petrolün bertaraf edilmesinden ve yeni petrol alımlarından tasarruf;
- Transformatörün çalışma güvenilirliği artırıldı ve transformatör ömrünün 20-30 yıl uzatılması sağlandı.
GlobeCore trafo yağı geri kazanım ekipmanı hakkında daha fazla ayrıntı:
CMM-R. Ünite, spesifikasyonları karşılamak üzere transformatör yağını (dielektrik dayanımı, dağılma faktörü, asitliği, nem ve gaz içeriği) tamamen yeniler. Adsorban birçok kez yeniden etkinleştirilebilir.